Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością dla Kształcenia Morskiego
Popularne jest stwierdzenie, że na świecie są trzy najpiękniejsze widoki: kobieta w tańcu, koń w galopie i fregata pod pełnymi żaglami. Praktykanci ZCEMiP z klas 3Tn i 3Tmom mają swój udział w tworzeniu jednego z tych niezwykłych zjawisk. Fregata Dar Młodzieży pod pełnymi żaglami prezentuje się naprawdę wyjątkowo na tle innych, podobnych żaglowców.
Trzymasztowy polski żaglowiec powstał z krajowej zbiórki pieniędzy przez polską młodzież (stąd nazwa jednostki) na budowę następcy „Daru Pomorza”. Głównym konstruktorem żaglowca był inżynier Zygmunt Choreń, kadłub został zwodowany w Stoczni Gdańskiej w 1981 roku, a rok później na „Darze Młodzieży” pierwszy raz podniesiono biało-czerwoną banderę. Armatorem statku jest Uniwersytet Morski w Gdyni. Żaglowiec został uhonorowany tytułem Ambasador Szczecina.
Na jednym ze zdjęć widać naszych uczniów stawiających bombramżagiel, co wymaga wejścia i pracy na najwyżej położonej bombramrei na wysokości około 50 m. Trudno z dołu oszacować, jednak w przybliżeniu to jest wysokość 20 pięter! Przyznacie że praca na tej wysokości wymaga sporej odwagi.
Uczennica kl. 3 Tep Olena Zaiva w dniu dzisiejszym odebrała nagrodę za zajęcie pierwszego miejsca w wojewódzkim konkursie geograficzno-nautologicznym.
Jak sama przyznaje, wymagało to od niej dużego wysiłku i poświęcenia, ale teraz może cieszyć się swoim sukcesem.
Gratulujemy laureatce:)
Organizatorami konkursu była Politechnika Morska w Szczecinie oraz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie.
Po długiej drodze przez Bałtyk i cieśniny duńskie wypłynęliśmy w końcu na szerokie wody – Morze Północne. Tutaj klimat jest surowszy, morze bardziej rozkołysane, bo wiatru nie brakuje. Dla żaglowca wiatr jest tym, czym dla ryby woda, jednak by wykorzystać wiatr, trzeba postawić żagle, a to nie jest prosta sprawa.
Na Darze Młodzieży można postawić jednocześnie do 27 żagli, a każdy z nich ma powierzchnię większą, niż powierzchnia przeciętnego mieszkania. Wszystkie reje (poziome drzewce na masztach) na których zawieszona jest część żagi, ustawia się również przy pomocy lin (tzw. brasy). Każdy z żagli posiada od 4 do 10 lin, którymi te żagle się stawia lub zrzuca oraz trymuje odpowiednio do kierunku i siły wiatru. Pobieżne przemnożenie ilości lin i żagli daje skalę złożoności pracy przy żaglach. Pamiętając o wielkości każdego żagla i oporze, jaki wywiera na nie wiatr, każdą linę wybiera nawet kilkudziesięciu praktykantów. Dlatego też przy stawianiu żagli na Darze Młodzieży potrzeba wszystkich rąk na pokładzie - ogłasza się alarm, który dotyczy wszystkich praktykantów (również tych z wachty gospodarczej) i załogę pokładową. Cała operacja postawienia 12 żagli zajęła nam około 2 godzin. Wreszcie można odstawić silnik. Na zdjęciach m.in. praktykanci ZCEMiP z klas 3Tn i 3Tmom.
„Bo zwyciężać mogą Ci co wierzą, że mogą.”
Dzisiaj rozpoczynają się egzaminy zawodowe.
Wszystkiego najlepszego, połamania piór optymizmu i dużo wiary we własne siły. Ogromu szczęścia i trafienia w wymarzone zagadnienia.
Promocja ZCEMiP
- Branżowa Szkoła I stopnia -
- LO dla Dorosłych - Szkoła Policealna dla Dorosłych -
UWAGA! Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich zapisywaniu. Kliknij, aby dowiedzieć się więcej o Polityce Cookies: http://bip.zcemip.szczecin.pl/dokumenty/menu/23 . Zamknij ostrzeżenie