wdzr

PROGRAM ZAJĘĆ „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE” DLA KLAS I - III technikum

Wstęp

Wchodzenie w dorosłość to dla młodych ludzi czas podejmowania ważnych wyborów związanych ze swoją najbliższą przyszłością zarówno edukacyjną, jak i zawodową i rodzinną. Kształtowanie się tożsamości oraz pojawiające się nowe dla młodych ludzi wyzwania stwarzają potrzebę rozwoju ich wiedzy i umiejętności, w zakresie radzenia sobie w zupełnie nowej dla nich sytuacji. Program zajęć „ Wychowanie do życia w rodzinie” dla klas technikum odpowiada na potrzebę wsparcia młodych ludzi w procesie wchodzenia w dorosłość.

Cele ogólne programu

  1. Rozwój umiejętności rozumienia i rozwiązywania problemów związanych z okresem dorastania i wchodzenia w dorosłość.
  2. Pogłębienie wiedzy młodych ludzi dotyczącej planowania i tworzenia rodziny oraz ról małżeńskich i rodzicielskich z nią związanych.
  3. Wzrost wiedzy młodych ludzi w zakresie rozwoju fizycznego, społecznego, poznawczego i emocjonalnego człowieka na różnych etapach życia.
  4. Wzrost świadomości młodych ludzi w zakresie zagrożeń wieku dorastania. Profilaktyka zachowań ryzykownych.
  5. Rozwój umiejętności społecznych związanych z budowaniem trwałych relacji i życiem rodzinnym.
  6. Kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych.
  7.  Pogłębienie wiedzy młodych ludzi w zakresie zasad postępowania w sferze ludzkiej płciowości i płodności.

Przebieg zajęć

Zajęcia realizowane będą w formie warsztatowej. Na przebieg zajęć składa się cykl zadań i ćwiczeń, wykonywanych przez uczestników indywidualnie lub zespołowo, których wyniki są przedstawiane i konfrontowane na forum grupy. Tematy zajęć realizowane są w kolejności odpowiadającej potrzebom i możliwością danej grupy. Część zajęć prowadzona będzie z podziałem na chłopców i dziewczęta. Liczba tych zajęć oraz realizowane podczas ich trwania tematy zależne będą od potrzeb danej grupy.

Tematy realizowane w klasach I - III

Klasa I

  1. Komunikacja interpersonalna: • budowanie więzi osobowych: koleżeństwo, przyjaźń, • komunikacja werbalna i niewerbalna oraz jej znaczenie w relacjach interpersonalnych, • cztery płaszczyzny komunikatu, • bariery komunikacyjne, • czynniki wpływające na efektywność komunikacji.
  2. Dorastanie. Poszukiwanie własnej tożsamości: • kryteria dojrzałości psychicznej, społecznej i duchowej, • psychiczna autonomia i poczucie odrębności, • samoświadomość i samoakceptacja, • odpowiedzialność za własny rozwój i samowychowanie, • hierarchia wartości, motywacja dokonywanych wyborów.
  3. Emocje i uczucia: • fizjologia procesów emocjonalnych, • rodzaje emocji i uczuć, • wpływ uczuć na działanie, • inteligencja emocjonalna. Człowiek istotą płciową: • kryteria płciowości, • cele płciowości, • kobiecość – męskość, różnice i komplementarność, • stereotypy płci, • partnerstwo, parytet płci.
  4. Pierwsze zauroczenia i fascynacje: • zakochanie a miłość, • subiektywna ocena, idealizacja drugiej osoby, • spotkania i rozstania, • dorastanie do miłości.
  5. Integracja seksualna. Dojrzała płciowość: • dojrzałość sfery biologicznej, intelektualnej, emocjonalnej i duchowej, • zaangażowanie we własną integrację seksualną, • etapy integracji seksualnej, • trudności w integracji seksualnej.
  6. Inicjacja seksualna: • współczesna kultura i wzorce medialne ludzkiej seksualności, • przyczyny przedwczesnej inicjacji seksualnej, • presja seksualna, • skutki przedwczesnej inicjacji seksualnej, • przemoc seksualna i przemoc domowa, • czynniki sprzyjające tworzeniu satysfakcjonującej więzi między mężczyzną a kobietą.
  7. Uzależnienia behawioralne: • choroby cywilizacyjne, • osoba uzależniona a dojrzała, • fonoholizm, • uzależnienie od internetu, • uzależnienie od gier komputerowych.
  8.  Uzależnienia chemiczne: • przyczyny sięgania po środki uzależniające, • napoje energetyczne, • alkohol, • narkotyki, • dopalacze, • nikotynizm, • czynniki chroniące

Klasa II

  1. Budowanie prawidłowych relacji w rodzinie i grupie społecznej: • szacunek dla siebie i innych, • obrona własnych poglądów, • radzenie sobie w sytuacji stresu i presji grupy.
  2. Savoir vivre i budowanie prawidłowych relacji w grupie społecznej: • zasady dobrego wychowania, • podstawowe zasady grzeczności na co dzień, • savoir vivre w świecie wirtualnym, • taktowne i nietaktowne zachowania w miejscach publicznych.
  3. Dojrzałość biologiczna: • indywidualne tempo rozwoju, • zdrowie prokreacyjne, • zdrowie i higiena.
  4. Płodność człowieka: • główne funkcje płciowości, • fizjologia płodności i jej neurohormonalne uwarunkowania, • budowa i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, • planowanie dzietności w rodzinie, • metody rozpoznawania płodności.
  5. Problem niepłodności: • przyczyny i rodzaje niepłodności, • czynniki obniżające płodność, • profilaktyka niepłodności, • diagnostyka i leczenie niepłodności, naprotechnologia, • techniki wspomaganego rozrodu: – wewnątrzustrojowe (sztuczna inseminacja), – pozaustrojowe (in vitro), • adopcja.
  6. Macierzyństwo i ojcostwo – przygotowanie do podjęcia tych ról: • ciąża, opieka prekoncepcyjna i prenatalna, • ciąża a używki (dziecko z zespołem FAS), • szacunek dla ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci,p rzyjęcie dziecka również z niepełnosprawnością jako nowego członka rodziny, • miejsce dziecka w rodzinie.
  7. Antykoncepcja: • rodzaje środków antykoncepcyjnych i sposoby ich działania, • skuteczność i skutki uboczne w aspekcie medycznym, psychologicznym i moralnym, • środki przeciwzagnieżdżeniowe i wczesnoporonne.
  8. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa: • godność człowieka, • naruszenie godności w sferze seksualnej, • ekshibicjonizm w internecie, • prostytucja nieletnich, • pornografia.

Klasa III

  1. Dojrzałość do małżeństwa: • dojrzały wybór współmałżonka w aspekcie: – fizycznym, – prawnym, – psychicznym, – umysłowym, – uczuciowym, – społecznym, – socjalnym, • przyczyny niedojrzałości wyboru współmałżonka.
  2. Fundamenty dobrego małżeństwa: • znaczenie zobowiązania podjętego podczas aktu zaślubin, • konstytucyjnie chronione wartości związane z funkcjonowaniem małżeństwa i rodziny, • znaczenie trwałości związku małżeńskiego dla rozwoju społeczeństwa.
  3.  Typy struktury rodziny: • rodzina wielopokoleniowa, • rodzina pełna, • rodzina niepełna, • rodzina zrekonstruowana.
  4. Funkcje rodziny i ich znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka : • prokreacyjna, • opiekuńcza, • wychowawcza, • ekonomiczna, • profilaktyczna.
  5. Wartości i tradycje ważne w rodzinie: • zasady, normy, wartości duchowe, • świętowanie, • organizacja i przeżywanie czasu wolnego, • wartości kulturowe i patriotyczne.
  6. Czynniki wzmacniające i osłabiające rodzinę: • budowanie prawidłowych relacji w rodzinie: – dialog i empatia, – takt i delikatność, – szacunek, wierność i zaufanie, • sytuacje trudne w rodzinie, • czynniki osłabiające rodzinę: – uzależnienia, – zdrady, • odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie.
  7. Konflikty i kryzysy w rodzinie: • przyczyny konfliktów, • sposoby rozwiązywania konfliktów, • przepraszanie i przebaczanie, • separacja i rozwód.
  8.  Prawodawstwo dotyczące rodziny: • prawa i obowiązki małżonków, • prawa i obowiązki rodziców, • prawa dziecka, • obowiązki państwa wobec rodziny.
  9. Instytucjonalna pomoc rodzinie: • sytuacje trudne: – uzależnienia i zachowania ryzykowne, – choroby, – ubóstwo i bezrobocie, – problemy pedagogiczne, psychologiczne i prawne
 

Dni wolne od zajęć w roku szkolnym 2022/2023

 

 

2 września 2022r.

Opracowanie planu pracy wychowawczej. Dzień wolny od zajęć dydaktycznych – zajęcia z wychowawcą.

 

14 października 2022r.

Dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

 

31 października 2022r.

Dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

 

22 grudnia 2022r.

Uwaga! dzień wolny od zajęć dydaktycznych. Odbywają się działania o charakterze wychowawczym – spotkania świąteczne w klasach

 

2, 4 - 5, 8, 9 maja 2023r.

Dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

 

9 czerwca 2023r.

Dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych 

 

 

Ubezpieczenie

 

Ubezpieczenie ucznia

Drodzy rodzice,

w obecnym stanie prawnym nie ma regulacji ustanawiających obowiązkowe ubezpieczenia w odniesieniu do działalności szkół i placówek oświatowych, z wyjątkiem ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia w sytuacji, w której szkoła organizuje wycieczkę lub wypoczynek za granicą.

Umowa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) na rzecz dzieci i młodzieży szkolnej jest dobrowolną umową ubezpieczenia. Może być zawarta wyłącznie z woli rodziców. To rodzice rozstrzygają, czy należy w szkole ubezpieczyć dziecko i od nich zależy przyjęty sposób procedowania wyboru ubezpieczyciela oraz wybór oferty.

Przepisy ustawy Prawo oświatowe nie upoważniają dyrektora szkoły, jak również innych organów szkoły, do podejmowania czynności związanych z zawieraniem umów ubezpieczenia na rzecz uczniów. Jako szkoła w ramach której odbywają się zajęcia techniczne gorąco zachęcamy do ubezpieczenia ucznia w ramach roku szkolnego w dowolnie wybranym przez Państwa towarzystwie ubezpieczeniowym.

Poniżej prezentujemy oferty towarzystw ubezpieczeniowych przekazanych do ZCEMiP:

https://gestumbroker.pl/ubezpieczenia-online

https://kochamtodbam.pl/ubezpieczenia/tabela-sau100

https://www.uniqa.pl/kalkulator/ubezpieczenie-szkolne-nnw/insurance?PartnerType=PA&PartnerId1=550726&PartnerId2=LP

https://tuz.pl/produkty/ubezpieczenie-szkolne-nnw-dla-dziecka-ucznia-i-studenta/ https://bezpieczny.pl/nnw-szkolne https://eshop.unilink.pl/lr/KG23588/NNW-szkolne

https://www.colonnade.pl/dla-firm/ubezpieczenia-osobowe/ubezpieczenie-nastepstw-nieszczesliwych-wypadkow-dla-dzieci#

Zgłoś problem

Szanowni Państwo,

poniżej udostępniamy Państwu możliwość korzystania ze specjalnej skrzynki pocztowej, na którą zgłaszać można problemy, które stanowią potencjalne zagrożenie dla pracy i nauki Państwa dzieci w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej.  

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Harmonogram spotkań z rodzicami

Terminy spotkań z rodzicami w roku szkolnym 2024/2025

18 września 2024r. godz. 16.30 

Pierwsze spotkanie informacyjne z rodzicami klas I z dyrektorem odbędzie się w auli szkolnej, pozostałe klasy w sali.

Nadanie loginów, szkolenie dla rodziców z dziennika lekcyjnego – dla chętnych.

16 października 2024r. godz. 16.30 

Spotkanie ewaluacyjne dla rodziców klas I (po diagnozach) Szkolenia dla rodziców – psycholog szkolny.

27 listopada 2024r. godz. 16.30 

Spotkanie informacyjne

8 stycznia 2025r.  godz. 16.30

Posumowanie klasyfikacji w I semestrze.  Szkolenia
dla rodziców.  

9 kwietnia 2025r.  godz. 16.30

Informacja o przewidywanych ocenach końcowych 
w klasach V

10 czerwca 2024r.  godz. 16.30

Informacja o przewidywanych ocenach rocznych w klasach przejściowych.

W przypadku ustalenia terminu praktyk zawodowych na miesiąc maj / czerwiec, spotkanie w klasach morskich odbędzie się wg odrębnego terminarza

1% podatku

Zarząd Stowarzyszenia Rady Rodziców przy Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej informuje, że zawarł porozumienie z Fundacją Studencką „Młodzi-Młodym” do prowadzenia działań w celu pozyskania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego.

W związku z powyższym zwracamy się do Państwa z prośbą o przekazywanie 1% podatku dochodowego.

Przekazane przez Państwa środki zostaną wykorzystane na organizowane przez Zachodniopomorskie Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej przedsięwzięcia edukacyjne, sportowe, kulturalne, prozdrowotne i ekologiczne.

Osoby, które zechcą przekazać 1% swojego podatku dochodowego na rzecz Stowarzyszenia Rady Rodziców przy Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej proszone są o wskazanie w formularzu PIT:

KRS 0000270261

Cel szczegółowy: ZCEMIP SZCZECIN 9077

 

Dokumenty:

- Technikum Morskie i Politechnicznej -

- Branżowa Szkoła I stopnia -

- LO dla Dorosłych - Szkoła Policealna dla Dorosłych -

KONTAKT: 71-699 Szczecin, ul. Hoża 6, tel. 91-44-20-933 fax.: 91-44-20-516 e-mail: sekretariat@zce.szczecin.pl